Door Peter Bruyn
19 februari 2014 11:08 , Laatste update : 19 februari 2014 11:08
Ontroering is geen 'formule' bij Gerard van Maasakkers
HOOFDDORP - Gegarandeerd dat je in minimaal negen van de tien recensies van shows of albums van Gerard van Maasakkers (64) het woord 'ontroering' tegenkomt. De zanger en songschrijver uit het Brabantse Budel strooit allerminst met sentimenten. Het zijn juist de details in zijn liedjes die dat gevoel oproepen. ,,Dat is natuurlijk niet iets wat ik bewust doe. Het is geen 'handelsmerk' dat ik bescherm, of zo. Geen formule. Het zijn details die mij in alle oprechtheid te binnen schieten.''
Van Maasakkers gaat statements niet uit de weg.
Als hij later met gitarist Harry Hendriks op het podium van het Amstelveense theater Griffioen staat met zijn voorstelling 'Allez', dan zijn er weer die momenten dat de rillingen je als luisteraar over de rug lopen. In het liedje 'Koffie', van zijn meest recente album 'Lijflied' bezingt Van Maasakkers hoe hij door het huis van zijn overleden moeder loopt. Het reeds leeggeruimde huis. De spullen zijn onder de kinderen verdeeld en weggehaald. Alleen bij het gasfornuis, op de vaste plek, ligt nog een doosje lucifers. Dat is het soort details dat bij menigeen een brok in de keel doet schieten. ,,Maar ik zie dat en het ontroert mij zelf ook'', zegt de zanger. ,,En als ik dat vervolgens oprecht zing, roept dat bij anderen blijkbaar hetzelfde op. Het is ook zo herkenbaar. Naast dat doosje lucifers had mijn moeder een borrelglaasje staan waar ze de gebruikte lucifers in deed'.''
Aardappeleters
Opgegroeid in Nuenen, in de straat waar de Aardappeleters van Van Gogh woonden. Hij zingt er in de voorstelling 'Allez' over. Zo'n vijfendertig jaar geleden nam hij zijn eerste album op. Toen al in het Brabants en muzikaal in de Vlaamse folktraditie van Jan de Wilde en Willem Vermandere. Hij werd er een regionale ster mee. Sinds de eeuwwisseling verbreedde zijn muzikale spectrum steeds meer ' enerzijds richting chanson, anderzijds met Americana-invloeden ' en kreeg hij ook boven de grote rivieren voet aan de grond. Van Maasakkers gaat statements niet uit de weg. Zijn kritiek op de katholieke kerk als instituut is onomwonden en hij is open over zijn homoseksualiteit. Maar zonder een specifieke 'protestzanger' of
homozanger' te zijn.
Uitpakken
,,Na mijn toch wat ingetogen vorige programma 'Lijflied' was het mijn bedoeling om nu weer eens lekker vol uit te pakken'', zegt hij. Tot zijn schrik kwamen de liedjes niet. ,,Het ging gewoon niet. Dus schakelde ik over naar plan B, dat ik in een later stadium ook al had willen uitvoeren: Een concert waarbij ik allerlei personen uit m'n leven terug haal. Veel liedjes die ik al lang niet had gezongen, aangevuld met drie nieuwe nummers.''
Populariteit
Terwijl in de ontkerkelijkte samenleving de behoefte aan 'zingeving' groeit en televisie en sociale media vooral sentimenten in grote vette klodders bieden, kiezen steeds meer mensen voor een meer subtiele invulling. Het kan een verklaring zijn voor de nog altijd groeiende populariteit van Gerard van Maasakkers, wiens liedjes ruimte laten voor verbeelding en interpretatie. ,,Ik doe eigenlijk niet veel anders dan wat ik al vijfendertig jaar doe. Maar blijkbaar past het tegenwoordig beter in de tijdgeest.''
19 februari 2014 11:08 , Laatste update : 19 februari 2014 11:08
Ontroering is geen 'formule' bij Gerard van Maasakkers
HOOFDDORP - Gegarandeerd dat je in minimaal negen van de tien recensies van shows of albums van Gerard van Maasakkers (64) het woord 'ontroering' tegenkomt. De zanger en songschrijver uit het Brabantse Budel strooit allerminst met sentimenten. Het zijn juist de details in zijn liedjes die dat gevoel oproepen. ,,Dat is natuurlijk niet iets wat ik bewust doe. Het is geen 'handelsmerk' dat ik bescherm, of zo. Geen formule. Het zijn details die mij in alle oprechtheid te binnen schieten.''
Van Maasakkers gaat statements niet uit de weg.
Als hij later met gitarist Harry Hendriks op het podium van het Amstelveense theater Griffioen staat met zijn voorstelling 'Allez', dan zijn er weer die momenten dat de rillingen je als luisteraar over de rug lopen. In het liedje 'Koffie', van zijn meest recente album 'Lijflied' bezingt Van Maasakkers hoe hij door het huis van zijn overleden moeder loopt. Het reeds leeggeruimde huis. De spullen zijn onder de kinderen verdeeld en weggehaald. Alleen bij het gasfornuis, op de vaste plek, ligt nog een doosje lucifers. Dat is het soort details dat bij menigeen een brok in de keel doet schieten. ,,Maar ik zie dat en het ontroert mij zelf ook'', zegt de zanger. ,,En als ik dat vervolgens oprecht zing, roept dat bij anderen blijkbaar hetzelfde op. Het is ook zo herkenbaar. Naast dat doosje lucifers had mijn moeder een borrelglaasje staan waar ze de gebruikte lucifers in deed'.''
Aardappeleters
Opgegroeid in Nuenen, in de straat waar de Aardappeleters van Van Gogh woonden. Hij zingt er in de voorstelling 'Allez' over. Zo'n vijfendertig jaar geleden nam hij zijn eerste album op. Toen al in het Brabants en muzikaal in de Vlaamse folktraditie van Jan de Wilde en Willem Vermandere. Hij werd er een regionale ster mee. Sinds de eeuwwisseling verbreedde zijn muzikale spectrum steeds meer ' enerzijds richting chanson, anderzijds met Americana-invloeden ' en kreeg hij ook boven de grote rivieren voet aan de grond. Van Maasakkers gaat statements niet uit de weg. Zijn kritiek op de katholieke kerk als instituut is onomwonden en hij is open over zijn homoseksualiteit. Maar zonder een specifieke 'protestzanger' of
homozanger' te zijn.
Uitpakken
,,Na mijn toch wat ingetogen vorige programma 'Lijflied' was het mijn bedoeling om nu weer eens lekker vol uit te pakken'', zegt hij. Tot zijn schrik kwamen de liedjes niet. ,,Het ging gewoon niet. Dus schakelde ik over naar plan B, dat ik in een later stadium ook al had willen uitvoeren: Een concert waarbij ik allerlei personen uit m'n leven terug haal. Veel liedjes die ik al lang niet had gezongen, aangevuld met drie nieuwe nummers.''
Populariteit
Terwijl in de ontkerkelijkte samenleving de behoefte aan 'zingeving' groeit en televisie en sociale media vooral sentimenten in grote vette klodders bieden, kiezen steeds meer mensen voor een meer subtiele invulling. Het kan een verklaring zijn voor de nog altijd groeiende populariteit van Gerard van Maasakkers, wiens liedjes ruimte laten voor verbeelding en interpretatie. ,,Ik doe eigenlijk niet veel anders dan wat ik al vijfendertig jaar doe. Maar blijkbaar past het tegenwoordig beter in de tijdgeest.''